۱۳۸۷ آذر ۳۰, شنبه

شب یلداخجسته باد!/Шаби Ялдо хуҷаста бод!


شنبه، ٣٠ آذر ١٣٨٧

شب یلدای یکایک هموطنان عزیز و ارجمند خجسته باد.

گذشتگان ما معتقد بودند که شب ٣٠ آذر به ١ دی، که درازترین شب سال است، زادروز مهر بود. همچنین، این شب نبرد شدید میان تاریکی و روشنیست، میان خوبی و بدیست. از١ دی روزها دوباره رو به درازی می‌نهند و تابش آفتاب بیشتر می‌شود.

به امید آن که این روزهای تار ملت و میهنمان "شب یلدا" باشد و آینده نیکی منتظرمان باشد. به امید خدا، ملت شرفمند ما نیز از این شب یلدا بیرون براید و نیروهای اهریمنی همه نابود شوند.

بر آن همه دردم امید درمان است

که آخری بود آخر شبان یلدا را

سعدی


پیروز باشید!!!




Шанбе, 30 озари 1387

Шаби Ялдои якояки ҳамватанони азизу арҷманд хуҷаста бод.

Гузаштагони мо мӯътақид буданд, ки шаби 30 озар ба 1 дай, ки дарозтарин шаби сол аст, зодрӯзи меҳр буд. Ҳамчунин, ин шаби набарди шадид миёни торикию рӯшанист, миёни хубию бадист. Аз 1 дай рӯзҳо дубора рӯ ба дарозӣ мениҳанд ва тобиши офтоб бештар мешавад.

Ба умеди он, ки ин рӯзҳои тори миллату меҳанамон “Шаби Ялдо” бошад ва ояндаи неке мунтазирамон бошад. Ба умеди худо, миллати шарафманди мо низ аз ин Шаби Ялдо берун барояд ва нерӯҳои Аҳриманӣ ҳама нобуд шаванд.

Бар он ҳама дардам умеди дармон аст,
Ки охаре бувад охар Шаби Ялдоро.

Саъдӣ


Пирӯз бошед!!!

۴ نظر:

Izad Mehr گفت...

با درود به هموطن گرامی‌ رامین

شب یلدا بر همگی‌ پارسی‌ زبانان گیتی‌ گرامی‌ با د

دوست عزیز از محبت همیشگی‌ شما مسرور بوده و تشکر از اینکه همیشه به تارنمای من سری میزنید. در ضمن به تارنمایی تاجیکی برخوردم که بسیار دل انگیز است. امیدوارم که تمام تاجیکان از این تارنما بهرهٔ بسیار برند.سریع بزنید و نظر خود را بگویید که نظر یک تاجیک نیز بدانیم
http://www.sattor.com
پاینده ایران

ناشناس گفت...

با سلام بر رامین عزیز
با اینکه جشن نوروز در تاجیکستان به خوبی شناخته شده است و جشنهای مفصلی به همین خاطر در سراسر کشور برگزار میشه، ولی اکثر افراد در اینجا چیزی در مورد شب یلدا که یکی دیگر از سنتهای دیرین ایرانی و پارسی است نمی دانند.
شما می دانید علت آن چیست؟

Ramin گفت...

دوست گرامی، حامد، درود فراوان بر شما!
بسیار از پیام شما خوشحال شدم و پرسش خیلی منطقی و جالبی را پیش گذاشتید.
متأسفانه، این جشن بسیار باستانی ملی ما امروز به علت نامعلوم برای من در فرارود تقریباً فراموش شده. ولی به نظر من علت اصلی آن تهاجوم و حکمرانی طولانی ازبکان در این سرزمین است. طبق سرچشمه های گوناگون این جشن در فرارود هم، درست مثل دیگر قسمت هایی از ایران بزرگ، وجود داشته و حتی در زمان سامانیان هم بوده.
شوربختانه، شیبانیان که بسیار جاهل بودند و از فرهنگ و تمدن برخردار نبودند؛ همچنین از نظر دینی خیلی تنگ نظر و بنیادگرا بودند. به یلدا مطمئناً با چشم بد نگاه می کردند، چون آن را بازمانده دوران پیش از اسلام می شناختند. به همین علت، به نظرم این جشن بزرگ هم به تدریج از بین می رود.
به امید آن روز که آن جشن هایی که از فرهنگ و هویت ما و تمدن هزارسالۀ ما گواهی می دهد دوباره به جایگاه خود بر گردند.

D گفت...

رامين گرامی

جشن سده خجسته باد

از شب يلدا تا جشن سده در تارنگارت خاموش بودی. اميدوارم خوب و خوش باشی. تی فدا